معرفی رشته و گرایش

معرفی رشته و گرایش دکتری روانشناسی

معرفی گرایش های دکتری روانشناسی

با توجه به محبوبیت افراد برای  رشته روانشناسی، این مقاله را به بررسی گرایش های دکتری روانشناسی سراسری اختصاص داده ایم. وقتی در بین مردم از رشته روانشناسی صحبت به میان می آید ناخودآگاه ذهن آن ها به این سو می رود که روانشناس فردی است که به تجزیه و تحلیل شخصیت مردم می پردازد. اما باید بگویم که کار یک روانشناس فراتر از این است و مواردی همچون بررسی واکنش ها، رفتار، اعمال و رفتارهای افراد را شامل می شود.
این رشته در مقاطع مختلف دانشگاهی از جمله مقطع دکتری در گرایش های مختلفی ارائه می شود. در این مقاله قصد ذکر گرایش های دکتری روانشناسی سراسری را خدمت شما عزیزان داریم. 

گرایش های رشته روانشناسی

  • روانشناسی بالینی
  • روانشناسی عمومی
  • روانشناسی سلامت

در پایین توضیحات کوتاهی در مورد هر گرایش گفته شده است.

دکتری روان شناسی بالینی

روانشناسی بالینی باافراد مختلفی از نوزادان تاسالمند کار می کنند. می توانند روی خود افراد، خانواده آنها و کارکنان مدارس و هر گروه و اجتماع دیگری کار کنند. روانشناسان بالینی معمولا درمحیط ها و مراکز بزرگی همچون دانشگاه ها، بیمارستان ها، دفاتر و مراکز درمانی خصوصی یا در مراکز پزشکی گروهی فعالیت دارند.
دارندگان مدرک دکتری روانشناسی بالینی در میان دارندگان مدارک دیگر حوزه سلامت و روان و رشته های مرتبط، توانایی های بیشتری دارند. روان شناسی بالینی بر جنبه های عقلانی، هیجانی، زیست شناختی، روان شناختی، اجتماعی و رفتاری کارکرد انسان در طول عمرش در فرهنگ های مختلف و تمامی سطوح اجتماعی اقتصادی تمرکز می کند.

PSYD در برابر PhD

مبحث دیگری وجود آن هم این است که  دو نوع مدرک دکتری در روان شناسی بالینی وجود دارد که مشاوره و مدرسه است. تمام اطلاعات قبلی درباره آموزش دکتری، درباره مدرک PhD بوده است. اما در آموزش دکتری، گزینه دیگری هم وجود دارد. مدرک PSYD (مدرک روان شناسی) یک نوع دکتری جدید است که اعطای آن از چند دهه قبل در مخالفت با مدل بولدر (یعنی دانشمند-درمانگر) شروع شد. این مدل جدید عمدتاً بر اثر تأکید بر کار بالینی شکل گرفت.

دکتری روان شناسی سلامت

رشته روانشناسی سلامت بخش های وسیع تری در بیماری های جسمی، کاربرد روان شناسی در پزشکی، کاربرد روش های روان شناختی در درمان و توانبخشی و کابرد روانشناسی در پیشگیری و کاهش رفتارهای پرخطر را بررسی می کند. این رشته به صورت یک بخش بین رشته ای فعالیت خود را آغاز کرده و نشانگر چگونگی رفتارهای فرد است که با روش های مختلف می تواند سلامت او را تحت تاثیر قرار دهد.
در رشته روانشناسی سلامت به بررسی این موضوع می پردازد که زمینه اجتماعی، رفتار و همینطور بیولوژی چگونه می تواند بر ناخوشی و سلامت افراد جامعه تأثیر بگذارد. علاوه بر این، روانشناسی سلامت می تواند در ارتقاء رابطه پزشک و بیمار، ارتقاء دسترسی به امکانات پزشکی، شناخت راه های اندازه گیری دسترسی و مدیریت درد اثرگذار باشد.

دکتری روانشناسی عمومی

روانشناسی عمومی از رشته های علوم انسانی است که به بررسی و شناخت جنبه های نظری و بنیادی علوم روانشناسی مانند :حافظه، احساس، ادراک، هیجان و یاگیری بیشتر در مورد مطالعه و پژوهش می پردازد. در ایران امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری رشته روانشناسی عمومی هم در دانشگاه آزاد و هم دانشگاه دولتی فراهم است.
گرایش دکتری روانشناسی عمومی در میان گرایشهای روانشناسی با استقبال زیاد دانشجویان جهت تحصیل روبروست. روان شناسان عمومی می توانند به کار در زمینه مشکلات خانوادگی، بین فردی، تحصیلی و غیره در اماکن و سازمان های مختلف به فعالیت بپردازند.