انتخاب رشته و مصاحبه آزمون دکتری 1403

انتخاب رشته و مصاحبه آزمون دکتری 1403

انتخاب رشته و مصاحبه آزمون دکتری 1403

نتایج اولیه کنکور دکتری تخصصی توسط سازمان سنجش اعلام شد.

جهت مشاهده کارنامه اولیه آزمون دکتری 1403 به سایت sanjesh.org مراجعه کنید.

انتخاب رشته و مصاحبه آزمون دکتری 1403

کسانی که مجاز به انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳ دانشگاه های سراسری هستند، در صورتی که بر اساس کارنامه اولیه خود حداقل 50 درصد نمره آزمون کتبی را دریافت کرده باشند، می توانند در بازه زمانی معین کد رشته محل های مورد نظر خود را در فرم اینترنتی انتخاب رشته دکتری 1403 ثبت نمایند. 

پس از اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری، لینک انتخاب رشته دکتری 1403 در سایت سازمان سنجش فعال می شود و کسانی که مجاز به انتخاب رشته شده اند می بایست ابتدا دفترچه انتخاب رشته را به صورت کامل مطالعه کرده و سپس به تکمیل فرم انتخاب رشته براساس کد رشته محل های مورد نظر خود، با توجه به رشته امتحانی و براساس اولویت هایشان اقدام نمایند. 

برای اینکه یک انتخاب رشته صحیح و اصولی در مقطع دکتری داشته باشند داوطلبان می بایست به مواردی همچون ظرفیت، حد نصاب دعوت به مصاحبه، شرایط مصاحبه دکترا در هر دانشگاه و… توجه داشته باشند تا بتوانند فرم انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳ را به بهترین نحو ممکن تکمیل کرده و با آمادگی کامل سر جلسه مصاحبه حاضر شوند و در نهایت موفق به کسب حد نصاب نمره قبولی شوند. 

مصاحبه دکتری ۱۴۰۳ به عنوان مرحله دوم این آزمون تاثیر زیادی در نتایج قبولی داوطلبان دارد. در واقع متقاضیان بعد از گذراندن مرحله آزمون کتبی و انتخاب رشته دکتری، در صورت کسب حد نصاب لازم می توانند به مصاحبه آزمون دکترای سراسری 1403 راه یابند. مصاحبه دکتری در واقع سنجش توانایی ‌های علمی، پژوهشی و آموزشی داوطلبان علاوه بر آزمون کتبی بوده که در زمان مشخصی توسط خود دانشگاه ها صورت می گیرد.

زمان انتخاب رشته دکتری سراسری ۱۴۰۳

زمان انتخاب رشته دکتری سراسری 1403 طی اطلاعیه ای توسط سازمان سنجش اعلام می شود و داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در دوره های مختلف دانشگاه سراسری می توانند در این بازه زمانی کد رشته محل های انتخابی خود را به ترتیب اولویت در فرم اینترنتی انتخاب رشته دکتری وارد نمایند.

به این دلیل که انتخاب رشته دکترا سال گذشته از 29 فروردین ماه آغاز شد، به احتمال زیاد زمان انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳ نیز در همین بازه زمانی و در اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت ماه خواهد بود، داوطلبان می توانند برای اطلاع از آخرین اخبار انتخاب رشته دکتری عضو کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام پارسه شوند.

نحوه چینش رشته محل ها در انتخاب رشته دکتری سراسری ۱۴۰۳

متقاضیان انتخاب رشته دکتری می توانند حداکثر 50 کدرشته محل را متناسب با رشته امتحانی خود انتخاب کنند که مهم ترین مسئله در هنگام تکمیل فرم انتخاب رشته دکتری 1403، نحوه چینش رشته محل هاست.

نکته قابل توجه این است که محدودیتی برای دعوت به مصاحبه شدن داوطلبان دکترا ۱۴۰۳ وجود ندارد و ممکن است یک داوطلب حدنصاب قبولی یک یا تمام دانشگاه های منتخب خود در فرم انتخاب رشته را به دست آورد و به دانشگاه های انتخابی خود برای مصاحبه دعوت شود.

نکات مهم در انتخاب رشته دکترا سراسری 1403

  •  دفترچه انتخاب رشته دکتری و اصلاحیات آن را به دقت مطالعه نمایید.
  •  به ظرفیت رشته محل ها دقت کنید.
  • سعی کنید دانشگاه های محل تحصیل خود در مقاطع قبلی را در لیست انتخاب رشته قرار دهید.
  •  بهتر است ابتدا رشته محل هایی که پذیرای گرایشتان می باشند را انتخاب کرده و سپس سراغ گرایش های دیگر رشته امتحانیتان بروید.
  •  از محدوده شهریه دکتری تمامی دوره ها مطلع شوید.
  •  با توجه به اینکه مصاحبه دکتری هر رشته محل در واحد دانشگاهی برگزار می شود بهتر است به مسافت دانشگاه های انتخابی تا محل سکونت خود توجه نمایید.
  • برای تکمیل فرم انتخاب رشته به عدد رتبه و تراز خود اکتفا نکنید.
  •  به شیوه های آموزشی پژوهشی و پژوهش محور در انتخاب رشته محل ها دقت نمایید.
  •  به شرایط و ضوابط دانشگاه های خاص در حین تکمیل فرم انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳ توجه نمایید.
  •  توصیه می شود ابتدا فرم پیش نویس انتخاب رشته آزمون دکتری را از انتهای دفترچه انتخاب رشته پرینت نموده و پس از تکمیل آن و جابجایی در محل قرار گیری هر رشته محل، فرم اینترنتی را به صورت رایگان تکمیل نمایید.

زمان مصاحبه آزمون دکتری ۱۴۰۳

پس از  اعلام اطلاعیه بازه زمانی مصاحبه توسط سازمان سنجش، هر دانشگاه به طور جداگانه اقدام به برگزاری مصاحبه می کند. زمان دقیق دعوت به مصاحبه آزمون دکتری 1403 به طور دقیق از سوی سایت دانشگاه مورد نظر اعلام می شود. با این حال داوطلبان می توانند با مراجعه به سایت سنجش، نسبت به دریافت جدول زمانبندی ثبت نام و برگزاری مصاحبه دکتری اقدام نمایند.

در برنامه تلویزیونی زیر  در رابطه با صفر تاصد مصاحبه آزمون دکتری و انتخاب رشته صحبت شده است.حتما حتما برنامه زیر را مشاهده کنید.

ویژه برنامه تلویزیونی مصاحبه دکتری 1403

 

اهمیت پایان نامه در مصاحبه آزمون دکتری 1403

در طی سال های گذشته برخی داوطلبان با وجود کسب نمره کل بالا در آزمون کتبی دکتری، به دلیل عدم آمادگی برای سوالات مصاحبه دکتری در هیچ یک از رشته محل های انتخابی خود پذیرفته نهایی نشدند. در مصاحبه دکتری ۱۴۰۳، ملاک هر دانشگاه برای نمره دهی می تواند با توجه به سلایق داوران متفاوت باشد و به موارد مختلف، نمرات متقاوتی تعلق گیرد. یکی از مهم ترین موردها در رابطه با پایان نامه کارشناسی ارشد خواهد بود.

لازم به ذکر است که اگر پایان نامه و رشته تحصیلی داوطلب در مقطع کارشناسی ارشد مرتبط نباشد، یعنی رشته کارشناسی ارشد او با رشته انتخابی در مقطع دکتری متفاوت باشد، حتما در این رابطه نیز از وی سوال خواهد شد که چرا پایان نامه و رشته مقطع کارشناسی ارشد شما ارتباط چندانی با هم ندارند؟ 

امتیاز دهی مصاحبه دکتری دانشگاه های سراسری با یکدیگر متفاوت است، اما معمولا کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشد در کل 4 امتیاز دارد که به نمره عالی تا 4 و به نمره بسیار خوب تا 2 امتیاز تعلق می گیرد. لذا توصیه می شود به متن پایان نامه خود کاملا اشراف داشته باشید و تا حدودی در مورد موضوعات علمی پیرامون آن مطالعه کنید. شرکت در مصاحبه دکتری رایگان نیست و هر دانشگاه مبلغی را برای بررسی سوابق و برگزاری مصاحبه در نظر می گیرد.

اهمیت مقاله و نگارش کتاب در مصاحبه آزمون دکتری ۱۴۰۳

 معمولا اساتید سقف مشخصی برای امتیاز مقالات و سایر کارهای پژوهشی در نظر می‌ گیرند. بنابراین داوطلبان هر تعداد مقاله هم که داشته باشند، نمره بالاتری از سقف امتیاز تعیین‌ شده نخواهند گرفت. این امر را می توان در تجربه مصاحبه دکتری داوطلبان مشاهده نمود. علاوه بر مقاله و کتاب، ثبت اختراع و نیز کسب مقام در جشنواره ‌های علمی همانند خوارزمی و فارابی و داشتن طرح پژوهشی نیز ممکن است در مصاحبه امتیاز آور باشد.

نحوه محاسبه امتیازات نگارش مقاله و کتاب در مصاحبه آزمون دکتری 1403
نوع فعالیت    حداکثر امتیاز    نحوه ارزیابی
مقالات علمی – پژوهشی (داخلی و خارجی) مرتبط با رشته تحصیلی    ۲۲ امتیاز    
 هر مقاله تا ۷ امتیاز مطابق آیین نامه ارتقاء
 گواهی ثبت اختراع مورد تایید سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران     گواهی ثبت اختراع بین المللی تا ۷ و داخلی تا ۵ امتیاز
 برگزیدگان در جشنواره علمی معتبر     برگزیدگی داخلی تا ۳ و خارجی تا ۷ امتیاز
مقالات علمی – ترویجی مرتبط با رشته تحصیلی    ۶ امتیاز    هر مقاله تا ۲ امتیاز مطابق آیین نامه ارتقاء
مقالات چاپ شده در کنفرانس های معتبر (داخلی یا خارجی)    ۴ امتیاز    خارجی تا ۲ و داخلی ۱ امتیاز
تالیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی    ۴ امتیاز     

همان طور که در بالا می بینید، انواع مقاله های علمی - پژوهشی، علمی - ترویجی و کنفرانسی مجموع امتیازات زیادی را به خود اختصاص می دهند و داشتن هر یک از این مقالات می تواند به کسب نمره بالا در مصاحبه دکتری دانشگاه های سراسری کمک شایانی کند. 

اهمیت تاثیر سوابق تحصیلی در مصاحبه آزمون دکتری 1403

منظور از سوابق تحصیلی همان معدل مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و ریز نمرات داوطلبان در هر یک از آن ها می باشد که در مصاحبه دکتری از اهمیت بالایی برخوردار است. احتمال دارد  از داوطلب در مورد نمره پایین برخی دروس در دوران تحصیلی مذکور سوال شود، البته نوع دانشگاهی که فرد در آن تحصیل کرده هم بی تاثیر نیست. 

نحوه محاسبه امتیازات معدل در مصاحبه آزمون دکتری ۱۴۰۳
نوع فعالیت    حداکثر امتیاز   نحوه ارزیابی
معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی    تا ۶ امتیاز    طبق نظر کمیته مصاحبه کننده
معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته    تا ۵ امتیاز
طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی     ۳ امتیاز
طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته     ۳ امتیاز
برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی     ۵ امتیاز    رتبه ۱ تا ۳، ۵ امتیاز. رتبه ۴ تا ۶، ۴ امتیاز. رتبه ۷ تا ۹، ۳ امتیاز. رتبه ۱۰ تا ۱۲، ۲ امتیاز. رتبه ۱۳ تا ۱۵، ۱ امتیاز.

اهمیت مهارت زبان انگلیسی در مصاحبه آزمون دکتری ۱۴۰۳

در آزمون دکتری 1403 وزارت علوم وجود مدرک زبان انگلیسی الزامی نیست، با این حال اهمیت زبان انگلیسی در آزمون دکتری بر کسی پوشیده نیست. ارائه مدرک معتبر یکی از آزمون ‌های زبان داخلی مانند آزمون tolimo، آزمون msrt و یا آزمون های بین ‌المللی همانند آزمون تافل، آزمون آیلتس و ... از جمله شاخص ‌های ارزیابی داوطلبان در مرحله مصاحبه آزمون دکتری بوده و به آن امتیاز تعلق می‌ گیرد. حتی ممکن است که داشتن مدرک زبان با نمره بالا در دید اساتید اثر خوبی داشته باشد و کل فرآیند مصاحبه را تحت تاثیر قرار دهد.

جدول پیشنهادی زیر آخرین بار در سال 96 جهت امتیاز بندی مدرک زبان در آزمون دکتری به دانشگاه ‌ها ابلاغ شد، اما معمولا دانشگاه ‌ها بر اساس آیین‌ نامه‌ های داخلی خود یا سلیقه اساتید به مدرک زبان امتیاز می‌ دهند. لازم به ذکر است که حداکثر امتیاز مدرک زبان انگلیسی معتبر مطابق جدول زیر 8 می باشد.

هم ترازی نمرات آزمون های ملی و بین المللی زبان انگلیسی
msrt    IELTS Equivalent    TOEFL IBT    TOEFL Computer    TOEFL Paper + TOLIMO    حداکثر امتیاز
95 - 100    5.7-9113-120263-300625-6808

90    7100250600
85    5.690-912325757
80679-802135506
755.569-701965255
70556-601735004
654.549-501524753
55439-401334502
453.529-301134251

در آخر نتایج نهایی دکتری سراسری ۱۴۰۳ از طریق سایت sanjesh.org در زمان مقرر منتشر شده و داوطلبانی که در مصاحبه دکتری دانشگاه های سراسری شرکت کردند، می توانند با استفاده از اطلاعات ثبت نامی، نتیجه خود را مشاهده کنند. پس از نهایی شدن پذیرش، داوطلب می تواند برای ثبت نام در دانشگاه اقدام نماید.

برای رزرو انتخاب رشته با پارسه فرم زیر را کامل کنید.

لطفا نام را وارد نمایید.
شماره موبایل ۱۱ رقمی را وارد کنید .
لطفا متن را وارد نمایید.

مطالب مرتبط